CREDITS TO WEHEARTIT AND GOOGLE IMAGES FOR THE GREAT PICTURES

~friendly friends~

Showing posts with label orthodontics. Show all posts
Showing posts with label orthodontics. Show all posts

Wednesday, July 4, 2012

goodbye braces and hello retainer

assalamualaikum selamat pagi! nak cerita pasal pendakap gigi atau selalunya orang panggil dalam bahasa inggeris je..braces..hmm setelah 2 tahun 2 bulan pakai braces dalam mulut ni, semalam akhirnya dibuka..dah tak jadi budak gigi besi lagi..hihihi :P

nak buka braces tak sakit pun..masa doktor berjaya remove braces atas dan bawah..mata pandang je braces tu..huhuu "bye braces!" cakap dalam hati (nak cakap dengan mulut macam mana la dengan mulut ternganga?) lepas tu doktor buat print gigi atas dan bawah untuk buat retainer..doktor cakap aku kena pakai retainer essix...dalam kepala otak dah fikir kenapa tak bagi retainer hawley macam adik aku punya tu..emm layan je la..


source: google image - retainer essix
source: google images - retainer hawley

nampak perbezaan 2 retainer ni? balik rumah baru faham kenapa..sebab kalau aku pakai retainer hawley confirm rasa tak selesa yang amat sebab upper retainer ada benda pink besar tu (rujuk gambar)..patut la adik aku selalu buka retainer dia..kalau retainer essix cuma kena pada gigi je, kalau kena lelangit pun cuma sikit je tak banyak (rujuk gambar) lagi pun, retainer ni jernih, diperbuat daripada plastik..hewhew! 

source: google images

aku kena pakai retainer essix ni 2 tahun..untuk tahun pertama kena pakai 24jam, tahun kedua pakai waktu malam sahaja..appointment pulak 3 bulan sekali (agaknya la..terdengar doktor cakap macam tu) waktu makan kena buka retainer..leceh bukan? tapi amboi, nak buka tu payah sungguh, pakai senang je (rujuk gambar) kena nganga besar-besar, sampai sakit mulut ni..sebab tekanan udara dalam plastik retainer dengan air liur, tu yang susah sikit nak buka tu..maka, budak perempuan ni jarang la nak mengunyah makanan..bagus jugak..kurus sikit haha :P



psst~ tak sampai sehari dah rindu braces...huhuu

MySpace Graphics
~maaf kerana penggunaan 'aku' pada yang lebih berusia~

Saturday, November 6, 2010

pendakap gigi/braces tu apa??

selamat petang semua..hari tu i ada janji nak cerita pasal braces kan..ni la nak tunai janji..braces atau dalam bahasa kita pendakap gigi..tettt! i bukan doktor gigi yep! tapi saje nak kongsi info yang i tau..




 

okay..kenapa pakai braces? sebab susunan gigi yang tak teratur..mungkin boleh menyebabkan masalah percakapan, estetik, pemakanan dan sebagainya..bukan nak cantik je tau! gambar atas tu la benda gadget yang ada dalam mulut seseorang yang memakai pendakap gigi.

yang memainkan peranan penting dalam pembetulan gigi ni archwire dan bracket, yang membolehkan gigi bergerak...archwire tu memberi tekanan pada bracket..fungsi bracket mengagihkan tekanan ke seluruh gigi..masa mula-mula pakai braces ni mungkin anda akan rasa tekanan tu..

bila tekanan dah menjalankan tanggungjawabnya..haha..gigi akan longgar daripada gusi..macam mana boleh longgar?? (macam menakutkan gila bunyinya tu) membran kat akar gigi (dalam gusi, kita tak nampak) akan mengembang dan menguncup yang membolehkan gigi bergerak..bila dah berhenti bergerak, tulang (gigi) akan tumbuh bagi support la supaya gigi tu tak tanggal terus..hahaa

masa proses ni berlaku, memang tak boleh gigit makanan yang keras walaupun nasi..lain la kalau anda seorang yang gagah perkasa..hehee..sebab tu orang yang pakai braces ni lama sebab adjustment dilakukan paling kurang sebulan sekali sahaja..archwire tu menjadi panduan kepada gigi yang longgar untuk bergerak pada paksinya..huahaha..maknanya tak ada la gigi tu bergerak ke tempat yang tak sepatutnya..

archwire tu akan berubah faktor bahannya mengikut suhu badan kita..kalau orang yang minum air sejuk atau panas akan rasa dawai tu mengetat ataupun rasa tekanan pada gigi..archwire ni tak akan berubah bentuk..satu lagi, retainer..retainer ni dipakai bila rawatan hampir selesai..


masa pakai pendakap gigi ni, bukan boleh makan sebarangan..salah makan memang kaw-kaw sakitnya..kena rajin gosok gigi, floss berkumur dan sebagainya sebab nanti dah bukak pendakap gigi tu gigi jadi buruk (tak putih), masalah plak, masalah ulser..macam-macam la..rujuk ortodontis anda untuk maklumat lanjut ye..

pengalaman memakai braces sangat best..hehee..bukan semua orang dapat rasa..tak tau la macam mana nak gambarkan tapi banyak orang yang dah habis rawatan kata, mereka rindu dengan braces mereka (i masih pakai lagi so tak tau la rasa rindu ke tak) masa mula-mula memang cakap tak sabar nak bukak, bila dah bukak rindu pulak..so masa pakai braces jangan lupa amik gambar kenangan..hehee :P

hmm..mengikut hukum agama..i tak pandai la, kalau semata-mata nak cantik tak boleh kot..nak tau lebih lanjut tentang hukum pakai pendakap gigi klik sini 

sumber 1



psst~dah lama tak kunyah chewing gum


 
  
 
MySpace Graphics
~maaf kerana penggunaan 'aku' pada yang lebih berusia~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails