CREDITS TO WEHEARTIT AND GOOGLE IMAGES FOR THE GREAT PICTURES

~friendly friends~

Thursday, August 11, 2011

Tips segar di bulan Ramadhan


kau ni segar je..tak puasa ke? 

err...tak semestinya badan segar maknanya tak puasa..ye tak? .bila aktif sikit bulan puasa, ada je orang pandang serong..katanya tak puasa..persepsi apakah ini?? (cewahh! rasa macam pengacara WHI pulak.. =P) 

puasa bukan alasan seseorang tu tak boleh bersukan..malah masa puasa la kalau bersukan kalori lemak dalam badan tu gedebuk-gedebuk jatuh (haha ayat tak boleh bla!) masa bulan puasa kat sekolah dulu, ada kawan ni ajak main bola keranjang..sebab aku ni olahragawati sekolah (jangan percaya!), aku pun ok je la..sebab masa tu puasa, tak ada orang yang nak main bola tu dengan dia..kesian jap..

tiba-tiba ada orang datang kat court cakap "oi, tak puasa ke?" muka aku dah merah je (sebab bersukan pun ye, sebab malu kena tegur kuat-kuat macam tu pun ye) suka aku nak tegaskan kat sini, puasa tidak menjadi halangan kepada seseorang untuk bersukan ye..it's a very lame perception -___-

aku nak bagi tips sikit..tips segar di bulan Ramadhan..segar walaupun berpuasa

1. bersahur
bekalan tenaga untuk 1 hari..sangat penting, sepenting sarapan pagi harian..lagipun dapat pahala..bagi pahala tak nak..bila dah letih salah siapa? bersahur tu biar lewatkan sikit, tapi jangan la dah subuh pun masih bersahur lagi..

2. ambil makanan berkhasiat semasa bersahur dan berbuka
jangan la makan twisties untuk sahur, chipsmore untuk berbuka..aduhh! makan makanan bergizi, yang seimbang..protein, karbohidrat, kalsium, vitamin semua cukup..baru la badan tu rasa sihat.

3. banyakkan minum air putih/kosong/masak semasa bersahur dan berbuka
bukan tak boleh minum air katira, air soya, air mata kucing, twister, pepsi etc..cuma biar badan tu terima cecair yang cukup je

4. bersahur dan berbuka sekadarnya
jangan makan sampai nak bangun pun tak larat, sampai termuntah pulak..melantak? ish..tak elok kan? berhenti makan sebelum kenyang..tu nasihat nabi kita kan? :)

5. jangan banyakkan tidur di waktu petang
uhh! ni kalau buat gerenti letih kaw-kaw punya..jangan buat ye..tidur pada waktu zuhur..sebelum zuhur pun okay kot tapi jangan berlanjutan sampai ke waktu berbuka pulak..makruh, kurang pulak pahala puasa nanti..

6. bersukan/beriadah
ye la bersukan..kalau tak bersukan nanti badan tu lemau, lemah longlai je..kalau tak nak bersukan, cukup la berkebun je..sekurang-kurangnya peluh, toksin, racun segala bagai tu keluar dari badan..tu yang buat badan tu lemah je..

7. jangan malas!
jangan malas nak buat kerja-kerja harian..nak bangun on tv pun malas ke? nak mandi pun malas ke? eh, ada tau orang macam ni bulan puasa..ish..jangan la malas..latih badan tu buat jugak kerja harian..kalau tak latih macam mana nak bagi badan tu tak letih..makanan yang dimakan semasa bersahur tak terguna..nak buat apa simpan jadi lemak kan? jangan malas solat, jangan malas tadarus al-quran etc kalau nak tambah pahala ye! :)

hehe..tu je la..kalau anda nak tambah, silakan la tambah di ruangan komen..semoga kita sama-sama amalkan agar tetap sihat dan segar di bulan Ramadhan





MySpace Graphics
~maaf kerana penggunaan 'aku' pada yang lebih berusia~

11 tHis girL's lovers commenting:

Mat Ganu said...

wah!! thank's...nice info..sory dh lama tak bka blog, bucy ckit..hehehe

alongxp said...

masalah saya sekarang ni adalah... saya tengah tersedu2... camne nk buat ni?

misyamissyou said...

Mat Ganu: haha.xpe.. :)

alongxp: uhuk sedu ke? nak membesar lg nih..hehee..kalau sedu bln puase cbe tarik nafas panjang, tahan n keluarkan lidah tuk bape saat..ni ustaz sy ajar :)

Mra Mastura said...

hehe sape laa yg tegur ko xpose tuh.. hemo2..

segar kite due kan kan :P

misyamissyou said...

Mra Mastura: haha..kawan aku..hehe :P

kite due mmg segar sentiase...hihihik!

Botak said...

masalah bila menjelang bulan puasa., rasa blur sikit., camna nak mengatasinya?

Siti Mashitah Saidin said...

dah terlebih bersukan dah rasanya.. :P

Elie Lily said...

rutin harian di bulan ramadan semestinya turun ke bazar setiap petang! :P

cik QT said...

tips yg bagus..influence tido tu y kuat sekali..payah tol..huhuhu :D

misyamissyou said...

Botak: ahaha..bwk2 la amik wuduk n kekalkannye..huhuu

Siti Mashitah Saidin: peh..mesti terlebih segar ni..haha :P

Elie Lily: ok la tu..riadah jugak..huhuu

cik QT: ha! tu mmg..nk2 petang..susah nk tolak tdo tu..huhuu

a loqman said...

singgah jap d ptg hari

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails