CREDITS TO WEHEARTIT AND GOOGLE IMAGES FOR THE GREAT PICTURES

~friendly friends~

Tuesday, September 20, 2011

pengalaman itu guru | Banda Aceh


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan yang dahsyat dan bumi telah mengeluarkan bebanan berat yang dikandungnya dan manusia bertanya, "mengapakah bumi jadi begini?". Pada hari itu bumi menceritakan beritanya, kerana sesungguhnya tuhanmu telah memerintahkan yang demikian itu kepadanya. Pada hari itu, manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka. Maka sesiapa berbuat kebajikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat balasannya. Dan sesiapa berbuat kejahatan sebesar zarah, nescaya dia akan melihatnya balasannya pula. --Al-Zalzalah--

aku dah balik Malaysia! hehee..ye, seperti yang dijangkakan, banyak yang aku dapat daripada pelarian aku..aku pergi mana? jalan-jalan amik iktibar..jalan-jalan cari ilmu di Banda Aceh..ye la, "Serambi Mekah" tempat yang kena tsunami hampir 7 tahun dulu..nak cerita pun macam dah terlambat pulak sebab dah 7 tahun bencana alam tu berlaku..

kalau 7 tahun dulu kita dengar malapetaka tu berlaku melalui tv/radio tapi 4 hari lepas aku tengok sendiri kesan-kesan yang masih ada akibat bencana tu..cerita daripada pemandu pelancong kami; orang ramai bingung, tak tau apa yang berlaku, takut dan macam-macam rasa lagi..benar sungguh apa yang dibaca dalam Al-Quran tu (aku tak dapat recall ayat yang mana satu)



ni Aceh kot...coastline



ni masjid yang ramai orang yang berlindung terselamat..masjid raya baiturrahman

cerita daripada pemandu pelancong, ada seorang cina bukan beragama Islam semasa hari kejadian, dia tengok ramai yang lari masuk masjid..jadi, dia 1 keluarga pun ikut lari masuk masjid..tapi masa dia berlari nak masuk tu, dia nampak seolah-olah masjid ni terangkat daripada tanah, terapung macam tak bagi dia sekeluarga masuk masjid tu..tapi alhamdulillah dia sekeluarga dapat berlindung..lepas air surut, yang beragama Islam yang berada dalam masjid tu buat sujud syukur, cina tadi sekeluarga ikut buat..kemudian dia masuk Islam..dapat hidayah :)




3 gambar atas ni masjid baiturrahim..gambar akhir tak dapat amik penuh sebab dekat sangat..haha

ni masjid..um..aku dah lupa namanya..dikatakan masjid ni penuh dengan kayu balak yang macam baru ditebang..tak tahu dari mana kayu-kayu balak tu datang..nak kata dari kilang, kilang kayu kat tempat lain..tak kan daripada laut?? misteri di situ..


kapal besi dan kapal nelayan yang terdampar..kapal nelayan tu terdampar atas rumah..paras air masa tu mesti lagi tinggi sebelum surut..setinggi 2 pokok kelapa..

err..atas ni kasut aku..

kasut ni beli kat Malaysia sehari sebelum pergi..baru 1 hari pakai dah jadi macam tu..lepas 3 jam jalan, sebelah kiri pulak..tapak dua-dua kasut tercabut..malu seyh! masa jalan tapaknya tertinggal..=P ish ganas kan budak perempuan ni pakai kasut..haha..ibu ayah dah bebel je suruh pergi beli kasut baru..tapi aku tak nak..kasut ni baru beli kot! tak kan nak buang..rupanya, sekitar bandar Banda Aceh ni, bersepah tukang jahit kasut dengan tukang baiki jam..

keluar je pintu masjid baiturrahman lepas solat zohor, terus jumpa pakcik ni..huhuu..kena 20 ribu je..murah kan?

besar gila kunyit ni..aku tak pernah jumpa kat Malaysia..biasa jumpa yang besar ibu jari kaki je..yang ni besar penumbuk orang lelaki weyh! *jakun*

aktiviti terakhir sebelum acara bebas, melawat ke rumah anak-anak tsunami/yatim perempuan..

aku kalau part anak-anak yatim ni, kat malaysia ke, indonesia ke tempat lain ke, aku tak boleh tahan sedih..tapi aku tak menangis la..heee..ada seorang anak tsunami ni, aku tanya, "kamu anak tsunami ya?" dia jawab, "iya..ibu sama bapak dan 2 adik!" sedihnya aku!! 

aku selalu tak tau nak cakap apa bila dah tau sebab yang menyebabkan seseorang tu jadi anak yatim, tak kira la orang tu kawan aku ke orang lain ke...hurm..aku cuma pegang bahu budak tu je..you know, like giving the comfort and support grip on the shoulder..budak tu terus salam cium tangan aku..tetttt ye la aku kakak kan..

bukti aku keluar masuk malaysia-aceh indonesia..hehe

mana gambar aku? tak payah la..heee

pengajaran dan ilmu banyak aku dapat..pelarian ni seronok..rasa nak buat lagi je..heee (nanti kena bebel dengan encik kawan lagi kot) lupa kejap yang sedih-sedih tu..tapi bila sampai Aceh, sedih lain pulak datang menjengah..aiyarkk! yang pentingnya, aku dapat sentuh awan (percaya ke?) dapat tengok awan putih dekat-dekat lagi..dapat rasa feeling best masa kapal terbang take off dan touch down lagi, dapat tengok rupa bentuk muka bumi dari atas lagi, dapat tengok langit dan laut biru..awww! semua tu favourite aku..

okay dah.. -___- panjang dah ni...terima kasih kerana sudi membaca..



psst~pasport mati 2014..baru keluar masuk malaysia 2 kali aje..next destination, Beijing, China and Mecca, Saudi Arabia..insyaallah =) *masa kerja baru dapat kot*







MySpace Graphics
~maaf kerana penggunaan 'aku' pada yang lebih berusia~

8 tHis girL's lovers commenting:

mzhany said...

yeayyy dah balik eh...seronoknye dapat ke sana...nak nak dapat liht masjid yang selamat dari tsunami...

sifu im said...

bljar aceh ke??

♥Putri ilyanie♥ said...

seronoknye awk dapt ke sana.. putri teringin nak pegi.. urm.. naik kapal terbang pn xpenah.. mcm ne nak g luar negara.. heheee.. tpi betul.. pngalaman mengajar kite sesuatu..

misyamissyou said...

mzhany: hehe yep..seronok la jugak..dan menginsafkan :)

sifu im: eh cm kenal je ayat tu(kat sna pn ade org tnye cm tu..huhuu..xla..dtg melawat aceh je :)

Putri ilyanie: hee..dah ade pasport t boleh la melawat ngra orang..insyallah :)

LiFe KaMi said...

wah bestnyer gi Aceh,
dulu pernah pergi indonesia tapi tak pernah ke Aceh lagi..
pengalaman dapat melihat sendiri kesan tsunami..pengalaman yg tidak dapat dilupakan..:)

Botak said...

tsunami dah lama rasanya., tapi aceh tetap macam tu jugak..

misyamissyou said...

LiFe KaMi: yep..tp aceh dh ok skrg :)

Botak: aceh telah berubah..byk dh berubah..rakyatnye juga berubah.. :D

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails