CREDITS TO WEHEARTIT AND GOOGLE IMAGES FOR THE GREAT PICTURES

~friendly friends~

Saturday, November 6, 2010

pendakap gigi/braces tu apa??

selamat petang semua..hari tu i ada janji nak cerita pasal braces kan..ni la nak tunai janji..braces atau dalam bahasa kita pendakap gigi..tettt! i bukan doktor gigi yep! tapi saje nak kongsi info yang i tau..




 

okay..kenapa pakai braces? sebab susunan gigi yang tak teratur..mungkin boleh menyebabkan masalah percakapan, estetik, pemakanan dan sebagainya..bukan nak cantik je tau! gambar atas tu la benda gadget yang ada dalam mulut seseorang yang memakai pendakap gigi.

yang memainkan peranan penting dalam pembetulan gigi ni archwire dan bracket, yang membolehkan gigi bergerak...archwire tu memberi tekanan pada bracket..fungsi bracket mengagihkan tekanan ke seluruh gigi..masa mula-mula pakai braces ni mungkin anda akan rasa tekanan tu..

bila tekanan dah menjalankan tanggungjawabnya..haha..gigi akan longgar daripada gusi..macam mana boleh longgar?? (macam menakutkan gila bunyinya tu) membran kat akar gigi (dalam gusi, kita tak nampak) akan mengembang dan menguncup yang membolehkan gigi bergerak..bila dah berhenti bergerak, tulang (gigi) akan tumbuh bagi support la supaya gigi tu tak tanggal terus..hahaa

masa proses ni berlaku, memang tak boleh gigit makanan yang keras walaupun nasi..lain la kalau anda seorang yang gagah perkasa..hehee..sebab tu orang yang pakai braces ni lama sebab adjustment dilakukan paling kurang sebulan sekali sahaja..archwire tu menjadi panduan kepada gigi yang longgar untuk bergerak pada paksinya..huahaha..maknanya tak ada la gigi tu bergerak ke tempat yang tak sepatutnya..

archwire tu akan berubah faktor bahannya mengikut suhu badan kita..kalau orang yang minum air sejuk atau panas akan rasa dawai tu mengetat ataupun rasa tekanan pada gigi..archwire ni tak akan berubah bentuk..satu lagi, retainer..retainer ni dipakai bila rawatan hampir selesai..


masa pakai pendakap gigi ni, bukan boleh makan sebarangan..salah makan memang kaw-kaw sakitnya..kena rajin gosok gigi, floss berkumur dan sebagainya sebab nanti dah bukak pendakap gigi tu gigi jadi buruk (tak putih), masalah plak, masalah ulser..macam-macam la..rujuk ortodontis anda untuk maklumat lanjut ye..

pengalaman memakai braces sangat best..hehee..bukan semua orang dapat rasa..tak tau la macam mana nak gambarkan tapi banyak orang yang dah habis rawatan kata, mereka rindu dengan braces mereka (i masih pakai lagi so tak tau la rasa rindu ke tak) masa mula-mula memang cakap tak sabar nak bukak, bila dah bukak rindu pulak..so masa pakai braces jangan lupa amik gambar kenangan..hehee :P

hmm..mengikut hukum agama..i tak pandai la, kalau semata-mata nak cantik tak boleh kot..nak tau lebih lanjut tentang hukum pakai pendakap gigi klik sini 

sumber 1



psst~dah lama tak kunyah chewing gum


 
  
 
MySpace Graphics
~maaf kerana penggunaan 'aku' pada yang lebih berusia~

14 tHis girL's lovers commenting:

~~su manje~~~ said...

salam sis su singgah bace en3 menarik sis nie....ekekekekke,,,,,su gigi tak rata tapi su baik hati...tak usik orang tak buat kacau...
usik sis je...ekekekkekek

mzhany said...

misya, uhhh takot takot ngn braces nih...

mzhany said...

misya, uhhh takot takot ngn braces nih...

mzhany said...

misya, uhhh takot takot ngn braces nih...

LiFe KaMi said...

mesti misya lagi cun kan..:)
tak pernah pakai mcm best je..hehe

iszieylyanziy said...

misya : is kn xpernh terfikir nk pkai,,hehe
org kate sakit

misyamissyou said...

~~su manje~~~:hehee..ye ke? hehe

Kak Hany: xde pe pon kak..sikit je sktnye..huhuu

LiFe KaMi: ishh..xde la cun..biase je.. :)

is: xsakit sangat pon..biase je..

Anonymous said...

sis.....klu gigi jarang tuh cm ne ??

misyamissyou said...

Hai dik..gigi jarang tu antara dua gigi ada ruang...ade gap

Anonymous said...

gigi sy jarang tgh tgh dpn skali ...
ad lh kwn2 suggest suh pkai braces...tpi klu nk pkai bleyh ke

mcm x logik plak nk pkai sebb jrg nye dpn tuh jer ....

misyamissyou said...

Ohh..skrg ade jual trainer gigi..tp sis xsyor kan la sbb bukan drp doktor..kat ig bnyak jual trainer tu..ape2 pun kena tanya doktor jugak..dapatkan advice doktor..kalau doktor syorkan braces, better ikut cakap doktor la kan..

Anonymous said...

ok tq sis

Anonymous said...

Assalamualaikum, klau gusi hitam pun pkai braces ke?

misyamissyou said...

Hoh? Pakai braces xde kaitan dgn gusi hitam..yg sy tau gusi hitam ni mungkin berlaku jangkitan pada gusi sbb kawasan mulut tak bersih, merokok dan perubahan hormon..kalau masa berus gigi tu senang berdarah n sakit sila jumpa doktor gigi secepatnya takut kena gingivitis

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails