CREDITS TO WEHEARTIT AND GOOGLE IMAGES FOR THE GREAT PICTURES

~friendly friends~

Saturday, May 7, 2011

ada hikmah~

Dengan nama Allah yang maha permurah lagi maha mengasihani.

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Al Baqarah: 216)

familiar dengan ayat al-quran ni? kalau anda rajin baca insyaallah la tau..sebenarnya ni salah satu ayat al-quran kegemaran aku...hebatnya al-quran, boleh jadi kitab motivasi jugak..okay..apa kaitan ayat kat atas dengan entri?..sebenarnya ni entri motivasi untuk diri aku sendiri..kalau nak baca sampai habis pun, silakan :)
kadang-kadang, kita suka sangat-sangat kat orang ataupun benda/barang...tapi kita tak tau apa mudarat atau kebaikan orang/benda tu dalam hidup kita..tapi masa pengakhiran cerita, Allah tunjuk kenapa, mengapa, bagaimana..

Allah tau la! tak payah nak persoalkan kenapa, mengapa, apa, bagaimana etc masa berlaku tu..tak payah nak salah-salahkan takdir..terima je sudah..ada sebab kenapa sesuatu tu berlaku..kita kena periksa semula kesilapan kita...entah-entah dosa lampau yang kita belum taubat daripada melakukannya ke...kalau dah sedar kesilapan tu, cepat-cepat bertaubat..jangan buat lagi..
Allah tau la! Dia yang cipta kita..Dia yang aturkan semua..semua milik Dia..kita tak berhak apa pun..dah kira bagus la Dia pinjamkan...bagi kita rasa nikmat-nikmat dia..kalau tak dapat langsung?? haru...apa yang ada, bersyukur la..dah bagi betis nak paha..sekali kena tarik nikmat, tau la macam mana sakitnya..

redha itu kuncinya..lagipun hidup ni hanyalah pinjaman..ujian yang mematangkan manusia, ujian yang menguatkan, menyediakan kita untuk kehidupan akan datang yang lebih susah mencabar...semoga tabah melalui kehidupan ini..
there's a reason why some people in your past didn't make it to your future...Allah bagi kita cukup untuk masa sekarang ni, jadi bersyukur la wahai diri..apa yang kita tak dapat sekarang ni, mungkin sebenarnya kita tak perlukannya sekarang..mungkin akan datang.. :)


psst~ aku tau Dia sayang aku..and seriously..straight from my heart, i love Him too



MySpace Graphics
~maaf kerana penggunaan 'aku' pada yang lebih berusia~

8 tHis girL's lovers commenting:

ferra said...

i love you too. eh tetibe ;p

dyea irdina said...

betul dik mmg betul....oleh itu dlm hidup kita kn sentiasa bersederhana, bersyukur dan redha ngan qadak n qadar yg ditetapkan...insyaallah tenang idup kita

misyamissyou said...

ferra: hehee lap you lah! :P

dyea irdina: yep! stuju ngan akak..

af sembilan said...

Allah sgt mengetahui sglenye tmpe CCTV :)

HAZWAN17 said...

DIa lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambanya

evilwannie said...

u give me some motivation....i think u are right...what ever happen because of reason....1 day it will make u realize :) i love ur blog :)

evilwannie said...

u give me some motivation....i think u are right...what ever happen because of reason....1 day it will make u realize :) i love ur blog :)

misyamissyou said...

af sembilan: ye betul..xyah CCTV bagai..Allah maha melihat dan mengetahui..

HAZWAN17: tepat! xde yg diluar pengetahuanNya..

evilwannie: yes..it'd be good if we know the reason but the most important is 'redha' and don't question Him..He knows all.. thanks so much :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails