CREDITS TO WEHEARTIT AND GOOGLE IMAGES FOR THE GREAT PICTURES

~friendly friends~

Tuesday, April 24, 2012

perlu alasankah?


Perlu alasankah kenapa kita suka, sayang dan cintakan seseorang? Semua ini atas pendapat aku..terpulang kepada anda bagaimana nak menilai..suka, sayang dan cinta, tiga perkara yang cukup berbeza..tapi, kalau tak dimulakan dengan suka, mustahil sayang dan cinta hadir…kankankan? Tapi apa yang aku nak bebelkan, perlu ke alasan bila anda sayang dan cintakan seseorang..ataupun sesuatu benda?

Suka sudah semestinya memerlukan alasan..kenapa kita suka kereta proton preve? sebab kereta tu keluaran terbaru..kenapa kita suka tengok cerita 3 janji sebab drama tu ada liyana jasmay..kenapa kita sukakan seseorang tu, sebab dia buat kita gembira, sebab dia comel, sebab bila dengan dia kita tak serabut, sebab bila dengan dia kita rasa tenang dan sebagainya..

Sayang dan cinta..ada alasan ke? Kenapa kita sayang ibu kita? Sebab dia yang melahirkan, menjaga dan mengasuh kita? Ye, tidak dinafikan, akan ada orang yang jawab macam tu..kalau anda ada ibu angkat yang tidak melahirkan, tak mengasuh dan menjaga, tak sayang la?? Bila kita kenangkan apa yang telah seorang ibu buat; lahirkan, susukan, jaga dan asuh serta lain-lain, maka sayang dan cinta itu bertambah..apa yang ibu dah buat dan lakukan untuk kita akan menguatkan lagi apa yang kita rasa terhadap ibu..tapi semua tu bukan alasan kepada kenapa kita sayang dan cintakan ibu..

no..bila sayang dan cintakan seseorang, tak akan pernah ada alasan mengapa, kenapa, bagaimana, bila, di mana, berapa…TIDAK ADA…bila orang tu buat salah, sakitkan hati kita, kelar-kelar hati kita..sakit macam mana pun kita tetap sayang dia..berapa banyak kita sakitkan hati ibu? Berapa kurang kasih sayang dan cinta ibu pada kita? Tak kurang 1 apa pun..

Mari relate dengan Pencipta kita pula..berapa banyak dosa yang kita buat? Berapa banyak kemungkaran yang kita lakukan? kalau kita bertaubat, insyaallah diterima..kenapa dosa berkoyan-koyan pun, nikmat masih diberi? Sebab Allah sayang kita, tanpa syarat..kita ni makhluk Dia..kita cacat ke, kita jahat macam mana sekali pun, Dia tetap sayang kita, Cuma kita je yang tak sedar fakta itu..kita je abaikan Dia, kita ni je yang buta mata hati..

cinta itu buta? entah..bila anda sayang dan cintakan seseorang, tiada alasan untuk itu..kita just sayang..kita just cintakan dia..tak kira orang tu jahat ke apa ke, kita boleh abaikan semua tu..itu cinta dan sayang..tanpa syarat dan alasan!


psst~



MySpace Graphics
~maaf kerana penggunaan 'aku' pada yang lebih berusia~

20 tHis girL's lovers commenting:

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

kdng2 kita jga prlukn alasan..memg perasaan 2 muncul tmpa sebab...tapi setiap sesuatu yg brlaku/kejadian pasti ada sebabnya...

btw setiap org ada alasannya sendiri... ^-^v

Mra Mastura said...

entry sweet. mmmmmmmm

hai awak.. :))

juga tiada sebab knapa aku sayang kau mi, just, aku sayang kau! hehe :)

Encik Atan said...

betul tuh,macam megi...dia berada dimana-mana...haha(mmg tak kena lgsung kn?)

Muttallif said...

Susah jawab ni. kerana setiap yang berlaku punyai alasan tersendiri.

Cuma mungkin daripada pandangan kamu, tidak perlu beralasan terlalu banyak untuk menerangkan sesuatu. Cukup sekadar alasan yang asas dan pasti. :)

mirmashi94 said...

setuju. x perlu sebab. sayang dan cinta tue datang sendiri. kadang-kadang buat kita bahagia. kadang-kadang buat kita miserable. hehe :D

apak cikidong said...

kenapa ramai yang sayangkan apak... apak pun tatau.. kehkehkehekh

misyamissyou said...

Ahlam Miera Amirul Shafie: ye..ade hikmahnye..setiap org ade pandangan masing2 :)

Mra Mastura: hehe leh caye ke ni? 1 kilo gula pnye leh caye ke x ni? haha sayang kau juga..gula 1 sudu jep hehe :P

Encik Atan: hahaha megi ade di mane2 ke? huhuu

Muttalif: huhuu anda mmg memahami..sy nak terangkan pun payah..ye mungkin benar, tak perlu terlalu banyak alasan..hurmm betul..tu yg saya nak sampaikan.. :D

mirmashi94: kan..Allah yg bagi :)

apak cikidong: untung la apak..huhuu

Cheqna said...

Semoga kita termasuk ke dalam golongan yang mencintai Pencipta yang Maha Mengasihi..amin.

:-)

Detective Fiqa said...

wowww. nice kak. saya pun stuju jugak dgn akak :) huhuhu. tapi manusia pelbagai pendapat. :) takkan ada semuanya sama kan ? :)

..cik hana.. said...

nice entry! cinta itu subjektif... :)

aisya said...

tadi jumpa satu quote ni, teringat pulak bila baca entry ni, saje nk kongsi.. =)

"Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over"

Woofer Storm said...

sy ingat kisah itu,kisah yang membuat sy tersenyum gembira..

#diam lebih baik jika berbicara cuma menyakitkan hati..maafkan sy,semua yang berlaku pasti ada hikmah..

Elie Lily said...

meaningful entry! nice one! :)

misyamissyou said...

Cheqna: insyaallah :)

Detective Fiqa: yep..pendapat org lelain..ade mase tertentu je same :)

..cik hana..: :D

aisya: kan..cm ne nak control huhu

Woofer Storm: ingat? bagus la :) haissh ttbe mintak maaf..

Elie Lily: thanks dear :)

caliph shuriken said...

ehh, mcm citer ptg tadi.. *suka x perlukan sebab ^^

Sufi Asri said...

setiap suka tak memerlukan sebab.. tetapi setiap suka itu dimulai dengan sebab.

Do u agree? ^_^

tirahzairi said...

erkkk....nak jugak alasan...kdng2 xnak...huhu

misyamissyou said...

caliph shuriken: cte apekah itu?

Sufi Asri: ceh..dia tukar ayat je tu..haha tak setuju la gtu hehee :P

tirahzairi: haha mane2 pon boleh :D

afzalsukasuki said...

dari suka aku pupuk jadi sayang.. bila sudah sayang aku pupuk jadi cinta. ada sebab aku suka.. ada sebab ia menjadi cinta. pada aku.. setiap apa yg berlaku, punya sebab :)

misyamissyou said...

afzalsukasuki: betul gak tu kan..tp dipupuk bukan dtg sendiri..itukah maksudnye? err

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails