CREDITS TO WEHEARTIT AND GOOGLE IMAGES FOR THE GREAT PICTURES

~friendly friends~

Thursday, February 23, 2012

bila hati mati~


banyak ketawa, hati mati

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati.” (Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)

Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (didunia ini) dan mereka akan menangis banyak (diakhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan. [At-Taubah:82]

Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Demi Tuhan yang jiwaku ini berada dalam genggaman-Nya. Jika kamu semua tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.” (Riwayat Bukhari dan Abu Hurairah)

Hati merupakan pemerintah diri...jika baik dan bersih hati seseorang, maka bersih la seluruh anggotanya dan jika kotor dan hitam hati seseorang, maka rosak la keseluruhannya..bayak ketawa membuatkan kita lalai..banyak ketawa seolah-olah tidak takut kepada Allah..banyak ketawa membuatkan kita sering lupa dengan perkara bermanfaat dan lupa mengingati mati..bila hati mati, senang la syaitan meniup dan membisikkan hasutan jahatnya...bila hati mati, runtuhlah keperibadian dan akhlak...bila hati mati, yang binasa maruah diri..namun Islam tidak pernah melarang umatnya untuk ketawa, tetapi biarlah di atas landasan syariat yang sederhana..

Tawa Rasulullah SAW, hanyalah senyuman. (Riwayat Tirmidzi)

orang tua-tua kata, jangan ketawa banyak sangat, nanti menangis..itu sangat betul..

nah amik gambar tuan blog ni..ni namanya seni, tak payah marah la kenapa potong-potong gambar..kau apa tau, kau tak pergi belajar sekolah seni (abaikan, budak perempuan ni gila) dah lama kan tak letak gambar sendiri? ngeeehehehe sila jangan tengok mata dan senyuman saya tu lama-lama..nanti jatuh senta pulak..macam juling aje O_O






psst~ bila tersedar ketawa banyak, cepat beristighfar..semoga Allah mengampuni kelalaian kita



MySpace Graphics
~maaf kerana penggunaan 'aku' pada yang lebih berusia~

17 tHis girL's lovers commenting:

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...


saya just blogwalking kat sini. baru tahu pasal blog ni..

anyway kalau ada masa, silalah berkunjung ke blog saya. byk info menarik boleh dikongsi bersama.

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

Woofer Storm said...

alamak,sy terjatuh cinta.apa macam ni..hehheeee

slmt mlm mimi..

mirmashi94 said...

suka entry nie :) . thanx 4 sharing . sbg peringatan jgn terlalu leka dgn keseronokan dunia ^.~

ZaroL said...

ouhhh. budak perempuan ini (header pnye) wewewewewe

Cheqna said...

Cantik..teruskan menulis reminder cam ni dik..Alhamdulillah :-)

Mak Lagenda said...

Thanks for sharing. Pasni kena banyak senyum, jgn banyak ketawa..:)

Aida Omar said...

memang betul pun.. bila ketawa lupa segalanya..diri sendiri pun boleh lupa. eh cun tu tuan blog..kalau aida lelaki dah lama terasa nak ngorat..hehe.

ainulaqma said...

informative :)
jemput join my GA
http://diagonallife.blogspot.com/2012/02/awesome-ga-by-sweetybeauty-shoppe.html

ainulaqma said...

informative :)
jemput join my GA
http://diagonallife.blogspot.com/2012/02/awesome-ga-by-sweetybeauty-shoppe.html

misyamissyou said...

BLADE EDGE: :)

Woofer Storm: selamat tengah hari..haha no comment.. :P

mirmashi94: yep..same2 kite mengingatkan

ZaroL: err kenapakah? haha :P

Cheqna: insyaallah sis :)

Mak Lagenda: ye betul tu mak..lagipun senyum tu sedekah :D

Aida Omar: kadang2 tu seronok sngt..lupe diri..adehh..alamak! lariii ade org nk ngorat haha :P

ainulaqma: :) insyaallah..

Princess Nusy said...

pasni kne kurangkan ketawa..hehe..^^

Syamira Yahya said...

owh mcm tu. . .hee
ok lps ni akn kurangkn ketawa dan bnykkn senyum :)

senyum tukan sedekah, btol x tuan blog? :)

misyamissyou said...

Princess Nusy: yes..hehee :)

Syamira Yahya: ye betul! 10 markah tuk syamira..hehe :)

^_^ Zaza Nur Iman said...

hehe..tambahkan senyum kurangkan ketawa =)

-Incek Fik- said...

Orang yang paling bijak ialah orang yang banyak mengingati pasal kematian, bukan lalai gelak terguling-guling sampai tak sedar usia diri yang bakal menaiki kereta mayat~!!

*bersederhanalah dalam ketawa :D

misyamissyou said...

^_^ Zaza Nur Iman: yes! :D

-Incik Fik- betul! jgn la kan ketawa smpai terbahak-bahak..tak elok

huda jamil said...

tq tau ingatkan. sy ni memang kaki gelak gile2.

thanks :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails